چرا شيعيان نماز را به جمع مي خوانند؟
velayat :: فرق و مذاهب :: شیعه وسنی
صفحه 1 از 1
چرا شيعيان نماز را به جمع مي خوانند؟
يكي از انتقادهايي كه برادران اهل سنت به شيعه وارد مي كنند اين است كه شيعيان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را در يك زمان مي خوانند يا اصطلاحا به جمع مي خوانند . آن ها معتقدند كه سنت پيامبر بر اين بوده كه نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء را با فاصله از هم بخوانند . درحالي كه ما منابعي را معرفي مي كنيم از كتب خودشان كه در اين كتب آورده شده پيامبر نمازهايشان را گاهي به جمع و گاهي با فاصله مي خواندند . بدون اينكه در سفر يا در سختي باشند
صحيح مسلم 1/489 حديث 49 كتاب الصلوه المسافرين و قصرها
همان 1/491
مسند احمد ابن حنبل 1/221
ابن عباس : رسول خدا در مدينه مقيم بود و مسافر هم نبود اما هم نماز ظهر و عصر و هم مغرب و عشاء را به جمع خواند
امام مالك در موطا شرح حوالك ج 1 ص144 حديث 4
ابن عباس :رسول خدا نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء را به جاي آورد با اينكه نه در حال خوف بود و نه در سفر
صحيح مسلم ج1 ص 490 حديث 51
صحيح مسلم ج1 ص489 حديث 49
ابن عباس: عينا جملات بالا ... به ابن عباس گفتم چرا پيامبر چنين كرد ؟گفت براي اينكه امتش در مشقت نيفتد
صحيح بخاري ج1ص138 باب وقت العصر
ابن عباس : پيامبر 7 ركعت و 8 ركعت را با هم به جاي آورد
اين منابع اهل سنت بود كه نشان مي داد پيامبر در مواقعي كه نه سفري در كار بوده و نه ترسي نماز را به جمع مي خواندند اما اينكه آيا به جمع بخوانيم بهتر است يا جداگانه ؟ من چند روز پيش كتاب وسايل الشيعه كه از كتب 4 گانه ي شيعه است و بسيار معتبر مي باشد خواندم در كتاب جهادالنفس باب اعمالي كه روزي را زياد مي كند حديثي آورده بود كه براي ازدياد روزي بهتر است نماز هاي ظهر و عصر و همچنين مغرب و عشاء را با هم خواند . فعلا همين حديث را ديدم اما اگر دوستان اطلاعات بيشتري هم دارند خوشحال مي شويم در اختيار ما قرار دهند
اما دليل منطقي و عقلاني براي اجماع اين است كه امت پيامبر براي خواندن نمازها به سختي نيفتند تا از نماز و عبادت خسته نشوند . من يك روزي خواستم ببينم اهل سنت چه كار مي كنند نماز ظهر و عصر را جدا خواندم و نماز مغرب و عشا را جدا . انصافا كه كار بسيار دشواري است . مخصوصا در زندگي روزمره كه هركسي در روز فعاليت زيادي دارد . و فكر مي كنم حكمت اجماع خواندن نماز ها را فهميدم . و اينكه خداوند چقدر كار را راحت كرده ....
صحيح مسلم 1/489 حديث 49 كتاب الصلوه المسافرين و قصرها
همان 1/491
مسند احمد ابن حنبل 1/221
ابن عباس : رسول خدا در مدينه مقيم بود و مسافر هم نبود اما هم نماز ظهر و عصر و هم مغرب و عشاء را به جمع خواند
امام مالك در موطا شرح حوالك ج 1 ص144 حديث 4
ابن عباس :رسول خدا نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء را به جاي آورد با اينكه نه در حال خوف بود و نه در سفر
صحيح مسلم ج1 ص 490 حديث 51
صحيح مسلم ج1 ص489 حديث 49
ابن عباس: عينا جملات بالا ... به ابن عباس گفتم چرا پيامبر چنين كرد ؟گفت براي اينكه امتش در مشقت نيفتد
صحيح بخاري ج1ص138 باب وقت العصر
ابن عباس : پيامبر 7 ركعت و 8 ركعت را با هم به جاي آورد
اين منابع اهل سنت بود كه نشان مي داد پيامبر در مواقعي كه نه سفري در كار بوده و نه ترسي نماز را به جمع مي خواندند اما اينكه آيا به جمع بخوانيم بهتر است يا جداگانه ؟ من چند روز پيش كتاب وسايل الشيعه كه از كتب 4 گانه ي شيعه است و بسيار معتبر مي باشد خواندم در كتاب جهادالنفس باب اعمالي كه روزي را زياد مي كند حديثي آورده بود كه براي ازدياد روزي بهتر است نماز هاي ظهر و عصر و همچنين مغرب و عشاء را با هم خواند . فعلا همين حديث را ديدم اما اگر دوستان اطلاعات بيشتري هم دارند خوشحال مي شويم در اختيار ما قرار دهند
اما دليل منطقي و عقلاني براي اجماع اين است كه امت پيامبر براي خواندن نمازها به سختي نيفتند تا از نماز و عبادت خسته نشوند . من يك روزي خواستم ببينم اهل سنت چه كار مي كنند نماز ظهر و عصر را جدا خواندم و نماز مغرب و عشا را جدا . انصافا كه كار بسيار دشواري است . مخصوصا در زندگي روزمره كه هركسي در روز فعاليت زيادي دارد . و فكر مي كنم حكمت اجماع خواندن نماز ها را فهميدم . و اينكه خداوند چقدر كار را راحت كرده ....
Covered Diamond- Admin
- تعداد پستها : 9
تاريخ التسجيل : 2010-03-01
آدرس پستي : ein_mahboob@yahoo.com
velayat :: فرق و مذاهب :: شیعه وسنی
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد